Hellfires
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

En dvärgs historia och fint ska det vara!

4 posters

Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Jonas ons jun 11, 2014 10:05 am

Picar hade klarat sig bra, bättre än vad Yrwen trodde då han mer eller mindre bar honom tillbaka till Femte tunnan. Idioti att ta med denna yngling, men hertigen har uppenbarligen ett band till pojken och vill sätta honom i nya situationer. Vidga hans vyer, något som mycket väl kan ta hans liv. Han fick sina sår omlagda senare på kvällen och var uppe och gick till och med, oförskämt pigg till och med.

En dvärgs historia och fint ska det vara! 14392943641_c8f42a3977
Dvärgen Grump

Dvärgen de räddade, Grump, och är som hans namn antyder en väldigt surmulen person. Inte alls speciellt glad vad det verkar av att ha blivit fritagen. För tillfället satt han och åt enorma mängder mat. Till och med så att Nakor blev avundsjuk. Hela värdshuset var tyst då samtliga hade lagt sig förutom värdshusvärden, Yrwen, Constantin, Picar, Nakor och en stackars kock som inte fick lägga sig ännu.

Mitt i maten, för en av dom i alla fall, så öppnas dörren och in stiger Verdurakh i sin mänskliga skepnad.
"Är det han?"
Jonas
Jonas
Admin

Antal inlägg : 331
Join date : 11-07-26
Age : 45
Ort : Grillby

Character sheet
Namn: Logan Murphy
Yrke: Spion
Styrka: 16

https://hell.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Golan fre jun 13, 2014 8:54 pm

Ja Herr Verdurakh, detta är dvärgen du sökte och som vi fann.

Constantin ser på den butter dvärgen och är även om utsidan inte visar det väldigt nyfiken på den historia som gömmer sig bakom det stora skägget på den lilla knubbige...
Golan
Golan

Antal inlägg : 35
Join date : 11-08-01
Age : 43

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Nakor fre jun 13, 2014 10:57 pm

Nakor iaktar skeptiskt nykomlingen och kommer fram till att han för tillfället inte verkar utgöra något hot och kliar sig i armhålan innan han fortsätter stirra på herr stridsusel när han äter.
Nakor
Nakor

Antal inlägg : 32
Join date : 12-02-12

Character sheet
Namn: Nakor Klåfinger
Yrke: Fd. Pirat
Styrka: Smidig, vass humor och allmänt påfrestande.

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Jonas fre jun 13, 2014 11:16 pm

Grump stelnar till när Verdurakh äntrar värdshuset och slutar genast att äta, och lägger ner besticken i trätallriken. Med sina tjocka fingrar petar han ut lite matrester i skägget och börjar resa sig upp.
"Sitt ner!" dundrar Verdurakh helt plötsligt och samtliga i rummet stannar upp. Med bestämda steg klev den vithåriga mannen fram och satte sig på en pall framför dvärgen. Det var tydligt att Grump var orolig, han skruvade på sig och visste inte riktigt var han skulle titta någonstans. Till slut tittade han upp mot Verdurakh, som om han inväntande en dom.
"Du har varit borta länge Grump. Lite väl länge. Jag har ett stort tålamod men du har testat det gång på gång, och snart kommer en gång bli för mycket."
"Förlåt drake, det gick inte som det skulle i Caserion." försöker Grump förklara.
"Inte som det skulle?! Du var drucken antagligen som vanligt och talade bredvid mun."
"Kanske var så" säger han skamset. "Men det här vill du höra på. Det garanterar jag." Grump stannar upp och sneglar på Nakor lite grann och sen fortsätter. "Skogsvinden har siktats, så sent som i våras."
Det här fångade uppenbarligen Verdurakhs intresse och han tittade på Grump genomgående, försökte läsa honom nästan. "Fortsätt"
"Om Skogsvinden har siktats så sänktes aldrig den för trettio år sedan. Det tillsammans med viskningarna jag här i Caserion om dvärgabyggen på Colm får mig att fundera. Kanske Skogsvinden aldrig sänktes, kanske det aldrig dog 30 dvärgar och kanske är det cirefalier som vet mer av mina fränders hemligheter än de borde?"

Verdurakh hade ställt sig upp nu och tittade över på Yrwen, Nakor, Constantin och slutligen även Picar som satt slött och lekte med en liten kniv.
Jonas
Jonas
Admin

Antal inlägg : 331
Join date : 11-07-26
Age : 45
Ort : Grillby

Character sheet
Namn: Logan Murphy
Yrke: Spion
Styrka: 16

https://hell.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Nakor fre jun 13, 2014 11:34 pm

Nakor hoppar till vid bordet när Verdurakh gastar "sitt ner". En kniv uppenbarar sig till synes ur tumma intet i Nakors vänstra näven och hålls dold under bordskivan. Fly eller fäkta reflexen går över och Nakor sitter kvar vid bordet och luter sig mot Constantine och väser tyst med dålig andedräkt.

"Vem, vrålande gråhåret vara?"
Nakor
Nakor

Antal inlägg : 32
Join date : 12-02-12

Character sheet
Namn: Nakor Klåfinger
Yrke: Fd. Pirat
Styrka: Smidig, vass humor och allmänt påfrestande.

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Fredrikw mån jun 23, 2014 7:20 am

Yrwen försöker dra sig till minnes,skogsvinden... Men ställer tillslut frågan till deras uppdragsgivare. "skogsvinden?"
Fredrikw
Fredrikw

Antal inlägg : 67
Join date : 11-08-16
Age : 43
Ort : Här

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Golan lör jun 28, 2014 1:22 pm

Constantin viskar med ett snett litet leende till Nakor att "var lugn, det är bara en drake..."
Golan
Golan

Antal inlägg : 35
Join date : 11-08-01
Age : 43

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Jonas lör jun 28, 2014 2:37 pm

Verdurakh vänder sig till Yrwen och förklarar.
"Skogsvinden var ett gammalt handelsskepp, ett berömt, stort och stadigt skepp som korsade haven mången gånger. Vid en resa hade den en speciell last.Verdurakh drar fram en stol och sätter sig vid ett bord. "Sex av de främsta dvärgaingenjörerna skulle resa transporteras tillsammans med sina assistenter och arbetare till sina fränder i Kohdam Renk Ghor på ön Colm. Båten sjönk dock och alla har sedan dess trott att både besättningen, båten och ingenjörerna gått förlorade. Det som oroar här är att om båten ej sjönk så kan de som håller båten och dess passagerare från offentlighetens ljus ha kommit över hemligheter de inte ska ha. Att bygga krigsmaskiner är en affärsverksamhet som vi vet Cirefalierna varit intresserade av länge till exempel. Nu när jag vet att de kan finnas vid liv är det kanske dags för mig att rikta mina ögon i vissa specifika håll." Verdurakh ställde sig upp och gick över till dörren och vände sig tillbaka mot samlingen människor som var uppe sent i natten. "I morgon är det Adelsbalen, ni är samtliga bjudna. Men ni behöver alla se mer respektabla ut. Jag vill att du kommer Nakor också." Hans blick som föll på Nakor kunde nästan ha frusit fast Nakor i ett decennium där han stod tills han släppte honom med blicken. När Nakor till slut blicken kände han en våg av värme skölja över honom och han upptäckte att han började andas igen. Av någon anledning fanns inte samma behov av att hålla andningen.

Dagen efter hade Constantin och Yrwen övertalat inte bara Picar utan även Nakor att följa med till skräddaren Ingil till en skräddare i Calnia som han rekommenderade. Plötsligt stod de utanför ett anspråkslöst hus med en skylt där det stod "Bronssnittet". Inne hos skräddaren, som presenterade sig som Tringivel, så var det trångt då tygrullar trängdes om platsen tillsammans med kläddockor och hänganordningar får otaliga klädnader.

Han ingav ett väldigt blygt intryck Tringivel när han vände sig till Yrwen och Constantin och frågade. "Vad kan jag stå till tjänst med mina herrar?"
Jonas
Jonas
Admin

Antal inlägg : 331
Join date : 11-07-26
Age : 45
Ort : Grillby

Character sheet
Namn: Logan Murphy
Yrke: Spion
Styrka: 16

https://hell.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Fredrikw mån jun 30, 2014 5:31 pm

"God dag mäster, jag och mitt sällskap skall delta på Balen och behöver ekiperas för tillställningen".
Fredrikw
Fredrikw

Antal inlägg : 67
Join date : 11-08-16
Age : 43
Ort : Här

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Jonas mån jun 30, 2014 6:56 pm

Väldigt eftertänksamt glider Tringivels blick över de fyra i butiken. Hans blick sveper snabbt över Yrwen och Constantin till att börja och tar deras mått med blicken. Fastnar ett ögonblick på Picar innan han fullständigt fryser vid Nakors anlete.
<i>"Det här går nog inte för sig alls. Hur ska jag kunna göra dig respektabel?"</i> Frågan är direkt riktad till Nakor och väntar aig uppenbarligen ett svar på frågan.
Jonas
Jonas
Admin

Antal inlägg : 331
Join date : 11-07-26
Age : 45
Ort : Grillby

Character sheet
Namn: Logan Murphy
Yrke: Spion
Styrka: 16

https://hell.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Fredrikw mån jun 30, 2014 9:38 pm

" ni skall enligt ert rykte var ytterst duglig i ert skrå, så no finner nog em.lösning. Dock delar jag er tveksamhet."
Fredrikw
Fredrikw

Antal inlägg : 67
Join date : 11-08-16
Age : 43
Ort : Här

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Golan mån jun 30, 2014 9:43 pm

Med en säker blick rakt in i ögonen på skräddaren fyller Constantin på

"mäster, om någon kan så är det ni även om det självklart är en utmaning. Å andra sidan är det väl utmaningar som gör en mästare..."
Golan
Golan

Antal inlägg : 35
Join date : 11-08-01
Age : 43

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Jonas tor jul 03, 2014 10:54 am

"Hmm, det är väl det, det är väl det" muttrar Tringivel tyst för sig själv. Uppenbarligen i hopp om att ingen annan ska höra. Han vänder på klacken kilar in mellan en rad med uppställningsdockor och kommer tillbaka med ett glittrigt tyg i rött, lila och ljusa paljetter på. Mätremsan han bar runt halsen har han nu i handen och det är tyget som hänger över hans axel. Han föser Nakor framför sig till en spegel och upp på en pall till vissa halvdana grymtande protester. Med snabba rörelser har han mätt längd, midjemått, höftmått, lårmått, överarmsmått, ja alla möjliga mått. Picar börjar otåligt vandra iväg in i butiken och lyfter på en tygbal här och bläddrar bland klädnader där tills Tringivel plötsligt utbrister. "Jag kommer till dig strax!"

Två timmar senare, satt Yrwen på en kista med huvudet hängande. Uttråkad och inte alls så imponerad av klädnaden han hade fått. En mörkblå tunika med gulddetaljer och vinröda hosor. Constantin stod framför en spegel och inspekterade sen mintgrön skjorta med pösiga ärmar. Han hade ett litet leende på läpparna som inte riktigt ville ge sig av. Picar sov, kanske till och med lite lätt dreglandes. Hans purpurfärgade skjorta och tillhörande jacka hade han i ett paket i knät där han satt. Då återstod bara Nakor.
"Det tillför en hel del mystik, och dessutom döljer, eh, vissa yttre eventualiteter." Tringivel försökte få till det sista med Nakors dräkt och mötte visst motstånd.
"Trams, jag strunta å gå istället" var Nakors svar.
"Men min herre Verudrakh insisterade på att du skulle gå, det här gör dig mer än väl presentabel och till ett samtalsämne på hela tillställningen. På ett gott sätt!" Det sista lade han till hastigt efter att Nakor började blänga på honom.
Okej, ge mig den!
Yrwen och Constantin tittade upp när Nakor stegade fram bakom en hylla med tygbalar där han stått och prövat sina kläder. Nakor var överlag klädd i rött. Röda tajta byxor med små små silvriga mönster och en tämligen grov mörkröd jacka med hög krage. På huvudet har han en lång röd spetsig hatt med stor vit fjäder, men det kanske mest anmärkningsvärda är inte hatten, byxorna eller jackan utan det han har på ansiktet. Eller för ansiktet närmare bestämt. En bronsmask som ser ut att vara ihopsatt av flera små avlånga bitar av brons. Vissa bitar som till och med skulle misstas för små benbitar.
"Jag ser ut som en clown" fräser Nakor

En dvärgs historia och fint ska det vara! 14561848744_b1a5ea1b86

Adelsbalen var ingen liten affär i Calnia, för någon. Hela staden bubblade och det viskades överallt om vilka som kanske skulle finnas där och kanske framförallt vilka som inte skulle vara där. Att balen blev uppskjuten en dag skapade såklart en hel del rykten. "Kungen är sjuk", "för många hade lämnat återbud", "maten hade förgiftats", "Thalamur hade anfallit" eller mer absurda rykten som att "vinet tagit slut i hela landet".

Uppklädda och egentligen inte på så gott mod, förutom då Constantin, vandrade sällskapet om fyra in till slottet. Yrwen och Nakor var de som muttrade mest, saker som "trams för sprättar" och "clownbal". Något ingen av dom var besvikna över var maten i alla fall.

En dvärgs historia och fint ska det vara! 14376819740_fc1a59abe5_o

En dvärgs historia och fint ska det vara! 14376871598_3b7818157a_o

Mycket riktigt fick Nakor en viss uppmärksamhet, men även lite respekt. Något hade fått ditt denne mystiske främling och det var något som intresserade både simpla enfaldiga ädlingar men även de mer slipade. Hertigen Nagor Cretén såg både uttråkad och rastlös ut på en och samma gång där han stod lutad mot en eldstad. Han ville uppenbarligen att andra saker skulle vara i görningen. Han gjorde dock sitt bästa för att presentera sällskapet för allehanda människor. Däribland hertig Girdan Matravin, svärdsmästare, lärare och grundare av stridskonsten Mason An Turina från Turina. Som verkade vara en lugn och trevlig man i fyrtioårsåldern med korpsvart ganska kortklippt hår och renrakat ansikte. Han erbjöd sig, som många andra, att stå till tjänst om de behövde hjälp någon gång och nämnde också att han tyckte hertig Nagor gott kunde försöka medla lite bättre i norr. Vilket fick Nagors ögon att smalna något, men bara för en kort stund.

En dvärgs historia och fint ska det vara! 14376809000_1941dcb460_b

När dansen börjar flyttar Adelsbalen in i balsalen.
Jonas
Jonas
Admin

Antal inlägg : 331
Join date : 11-07-26
Age : 45
Ort : Grillby

Character sheet
Namn: Logan Murphy
Yrke: Spion
Styrka: 16

https://hell.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

En dvärgs historia och fint ska det vara! Empty Sv: En dvärgs historia och fint ska det vara!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet